close
12801338_967756543309405_886465532336203087_n

„Timpul vostru e limitat, așa că nu vă pierdeți vremea trăind viața altcuiva” (Steve Jobs)

Compania APPLE a fost fondată de Steve Jobs [1], alături de Steve Wozniak, în 1976 – cei doi au dat startul unei afaceri în garajul părinţilor lui Wozniak din Cupertino, California (au creat împreună primele computere Apple) care, cu timpul, avea să le aducă milioane de dolari. Steve Jobs, Steve Wozniak și mai târziu Ronald Wayne, cu finanțare din partea unui semi-pensionar al firmei Intel, manager de produse pe piață și inginer, A.C. “Mike” Markkula Jr.”, fondează Apple. Înainte de a co-înființa Apple, Wozniak a fost hacker. Jobs și Wozniak fuseseră prieteni de câțiva ani; se cunoscuseră în 1971, când un prieten comun, Bill Fernandez, l-a prezentat pe tânărul de 21 de ani Wozniak lui Jobs, pe atunci în vârstă de 16 ani.
Steve Jobs a reușit să-l convingă pe Wozniak să asambleze un calculator și să-l vândă.
Acesta a fost începutul uneia dintre cele mai mari companii din industria tech, unul dintre cele mai cunoscute branduri din lume.
Al treilea pesonaj în această poveste. Ronald Wayne era un prieten de-ai lui Jobs de pe vremea când amândoi lucrau la compania de jocuri video Atari. Wayne a fost de acord să îl ajute pe Jobs să pornească un business. Nu numai că el a participat la dezvoltarea primului calculator Apple, dar a şi scris manualul de utilizare şi a conceput primul logo al companiei [2].
Steve Jobs a fost cofondatorul și CEO-ul (directorul general) al firmei Apple Computer, precum și CEO al firmei Pixar, până la achiziția acestui studio de animație de către compania Disney. A fost cel mai mare acționar al companiei Disney și membru în consiliul de directori ai Disney.
Jobs este considerat ca fiind unul dintre cele mai influente personaje atât din industria calculatoarelor cât și în industria divertismentului.
Pe măsură ce Apple a continuat să se extindă, compania a început să caute un director cu experiență care să administreze eficient dezvoltarea acesteia. În 1978, Apple l-a recrutat pe Mike Scott de la National Semiconductor pentru postul de CEO (director executiv), pentru ce s-a dovedit a urma mai mulți ani turbulenți. În 1983, Steve Jobs l-a ademenit pe John Sculley de la Pepsi-Cola să vină la Apple pe postul de CEO, întrebându-l: “Vrei să vinzi apă cu zahăr toată viața ta sau vrei să vii cu mine și să schimbi lumea?”
În anul următor, Apple a difuzat la televiziune o reclamă la Super Bowl intitulată „1984″. La adunarea anuală a acționarilor, din 24 ianuarie 1984, Jobs vizibil emoționat a prezentat calculatorul Macintosh audienței entuziaste, Macintosh devenind astfel primul calculator de dimensiuni mici, cu interfață grafică pentru utilizator – adică nu folosea doar text şi cod, ci şi imagine -, care a fost comercializat cu succes. Primul Computer Apple avea un preţ…satanic. Preţul de vânzare al primului computer Apple, numit Apple One, era de 666,66 de dolari (ceea ce ne aduce aminte de numărul fiarei din Biblie, 666). Când a fost întrebat de ce a pus acest preţ, Steve Wozniak, care susţinea că nu ştia nimic despre conotaţiile biblice ale numărului, a răspuns simplu: că i se pare uşor de scris cu aceeaşi cifră şi oricum îi place să repete lucruri dintr-un simț al simetriei. Şi cum jurnaliştii îl ştiau prea bine pe Wozniak, întrebările s-au oprit acolo.
Dezvoltarea a fost începută de Jef Raskin, fiind preluată mai târziu de Jobs.
Deși Jobs a fost pentru Apple un director convingător și carismatic, unii dintre angajații din acea perioadă l-au descris ca pe un manager temperamental și inconsecvent. O criză din industria vânzărilor apărută la sfârșitul lui 1984 a deteriorat relația profesională dintre Jobs și Sculley, iar la sfârșitul lui mai 1985 – în urma unei lupte interne pentru putere și a anunțării unui număr semnificativ de disponibilizări – Steve Jobs a fost înlăturat din funcția de șef al diviziei Macintosh, pentru ca mai apoi să revină.
Primul logo Apple a fost ideea lui Steve Jobs și a fost creat în 1976, de către Steve Jobs şi Ron Wayne.
Inspiraţia pentru desenul care îl înfăţişa pe Isaac Newton stând sub un măr, cu un fruct deasupra capului, a reprezentat-o un citat al poetului britanic William Wordsworth (care apare şi el în siglă): „Newton… a mind forever voyaging through strange seas of thought” („Newton… o minte mereu în călătorie prin ciudatele mări ale gândirii”).
Pentru că a considerat că desenul conţine prea multe detalii pentru a putea fi reprodus cu uşurinţă pe toate produsele Apple, Jobs l-a angajat pe Rob Janoff pentru a regândi sigla. Acesta din urmă a creat un logo plin de semnificaţii: un măr muşcat, colorat – pe orizontală – în culorile curcubeului. Mărul ar fi trimis la descoperirea gravitaţiei de către Newton, iar culorile la separarea spectrului luminos de către Isaac Newton [3].

Nu trebuie scăpat din vedere că sigla un măr mușcat, în culorile curcubeului, plasate orizontal (era un simbol al mișcării homosexuale); mărul mușcat nu reprezintă, cum s-ar crede, fructul cunoașterii, ci mărul otrăvit mușcat de Albă ca Zăpada.
Pentru acest logo înlocuitor au fost întocmite mai multe variante monocrom, dar Steve Jobs a ales mărul-curcubeu care a fost folosit întrucât calculatoare “Apple II” erau primele PC-uri care puteau reproduce în culori imaginile pe monitor (explicația oficială!). O altă explicaţie a fost aceea că prin aceste culori-curcubeu Jobs dorea să „umanizeze” brandul, iar dungile sugerau că Apple crease primul computer care putea reproduce imagini colorate (un lucru nu tocmai comun în acea perioadă).
Până să se ajungă la forma actuală s-a mai experimentat cu un fruct de albastru AQUA, culoare utilizată la sistemul de operare OS X a lui Apple, şi o temă de tip sticlă.
În 1997, logo-ul a fost din nou simplificat, culorile fiind înlocuite cu o singură nuanţă.
Adevărul simbolului Apple se află undeva între mărul care face trimitere strict la numele companiei, mişcarea homosexuală şi fructul din care a muşcat Albă ca Zăpada.
Însă pentru ceea ce reprezintă el, există două variante: cea oficială şi cea care ţine de legendă.
Legenda însă are cu totul alte explicaţii pentru logo-ul Apple. Autoarea Sadie Plant scrie în cartea „Zeroes + Ones: Digital Women and the New Technoculture” (1997) că sigla este un omagiu adus homosexualului Alan Turing, unul din părinţii computerului modern, care s-a sinucis muşcând dintr-un măr injectat cu cianură [4].
Un oficial Apple, John Sculley, directorul Apple între 1983 – 1993, recunoaştea într-un interviu ciudăţenia simbolului companiei. A fost întrebat ce părere are despre logo-ul corporaţiei și iată răspunsul său: „Unul din marele mistere pentru mine îl reprezintă logo-ul, simbolul senzualităţii şi cunoaşterii prin muşcare, traversat de culorile curcubeului, puse în ordine greşită. Nu ţi-ai fi putut dori un logo mai bun ca ăsta, care să semnifice în acelaşi timp senzualitate, cunoaştere, speranţă şi anarhie”.
În final, logo-ul Apple s-a restilizat, acum existând acelaşi măr muşcat, dar, de data aceasta, el fiind monocrom, din metal, în spatele său apărând o lumină. Simbolul Apple, mărul muşcat, este recunoscut în lumea întreagă.
(Apple este o companie extrem de profitabilă. În 2013 brandul a generat venituri de peste 171 de miliarde de dolari. Asta înseamnă puţin peste 5.400 de dolari pe secundă.
Apple dispune de mai mulţi bani lichizi decât Trezoreria Statelor Unite! Şi partea cea mai interesantă este că cele două sume nu sunt nici măcar comparabile. Începând cu anul 2014, Apple a raportat peste 160 de miliarde de dolari în bani lichizi disponibili, în timp ce Trezoreria avea numai 49 de miliarde. Cu atâtea bancnote Apple ar putea să “make it rain” luni în şir în sediul lor din Cupertino.
Şi un ultim fun fact. Tot ce vorbiţi cu Siri este trimis în serverele Apple, analizat şi stocat vreme de doi ani. Aşa că poate vreţi să o lăsaţi mai moale cu limbajul licenţios, secretele de stat şi bârfele de la birou).

Leave a Response